ULAŞIM ve
TEKNOLOJİ
Ulaşım ; Bir nesnenin veya
bir kişinin bulunduğu yerden farklı bir yere aktarılmasıdır. Köyler, şehirler, ülkeler arasında bir
yerden bir yere gidiş geliş demektir. Karayolu ulaşımı, denizyolu ulaşımı,
havayolu ulaşımı ve demiryolu ulaşımından oluşmaktadır.
Bugün dünyamız, baş döndürücü gelişmelerin
yaşandığı küresel bir köy hâline gelmiş, bilgi ve iletişim teknolojileri ise
bu konuda lokomotif rolü oynayan ciddi bir aktör konumuna oturmuştur. Hızla
gelişen bu sürecin yeni değerler ve ölçütler ortaya koyması da kaçınılmazdır.
Örneğin günümüzde, bilgi-iletişim
teknolojilerinden yararlanan her faaliyet, başına bir “akıllı” sıfatı alarak
deyim yerindeyse basamak atlar, değer kazanır olmuştur. Özünde ulaşımın önemli
bir kategorisi olan iletişim de bu hızlı gelişim sonucunda başlı başına bir
hizmet sahası hâline gelmiştir. Zamanla ulaşımın her türüne ve aşamasına
iletişimin de ortak olmasıyla, yeni bir ulaşım kategorisi doğmuştur.
Adına kısaca ‘’Akıllı Ulaşım’’
dediğimiz, “bilişim destekli ulaşım” diye de özetlenebilecek olan bu yeni
kategori, ileri teknolojiyi neredeyse herkesin cebinde taşıdığı bu çağda,
özellikle kent yaşamında gündelik hayatın vazgeçilmezlerinden biri hâline
gelmiştir. Artık alışkanlık hâline geldiğinden çoğumuzun farkına bile varmadığı
birçok akıllı ulaşım uygulaması her an çalışmakta ve gerek sürücülere gerekse
yolculara hizmet vermektedir.
Ağırlıklı olarak uluslararası
alanlarda faaliyet gösteren denizcilik ve havayolu sektörlerinde, birçok akıllı
ulaşım sistemi zaten zorunlu olarak kullanılmaktadır. Küresel standartlarını
oluşturmuş olan bu sektörlerin yanında, demiryolu ve karayolu sektörlerinin de
bilhassa şehir içi hizmetlerinde günbegün gelişen bu teknolojiler kendilerine
sürekli yeni kullanım alanları açmaktadır. Her yeni teknoloji yeni bir standart
ihtiyacını beraberinde getirirken, standartlaştırma çabaları bazen
teknolojinin yayılma hızına yetişememektedir.
AKILLI
ULAŞIM
SİSTEMLERİNİN TARİHSEL GELİŞİMİ
Akıllı ulaşım
sistemleri genel olarak, insanın üzerindeki düşünme veya karar verme yükünü
hafifletmeye yönelik ulaşım çözümleri olarak tanımlanabilir. Bu açıdan
bakıldığında ilk AUS uygulaması, trafik ışıklarıdır. Trafik ışıkları
sayesinde araçların ne zaman, yayaların ne zaman geçeceği ve kavşaklarda hangi
yöne giden araçların hangi yöne gidenlere ne kadar süreyle yol vereceği meseleleri
çözümlenmiş; böylelikle hem yayalar hem de sürücüler her seferinde düşünüp
karar verme yükünden kurtulmuşlardır.
Günümüzde ise AUS denildiğinde daha ziyade elektronik ve bilgisayar teknolojilerinin ulaşımı düzenleme ve yönlendirmede kullanımına dayanan sistemler kastedilmektedir.
Bugün AUS’nin amaçları arasında insan-araç-altyapı-merkez arasında çok yönlü veri alışverişi, trafiğin güvenliği, yolların kapa-sitelerine uygun olarak kullanımı, mobilitenin arttırılması, enerji verimliliği sağlanarak çevreye verilen zararın azaltılması gibi başlıklar genel kabul görerek standartlaşmış; böylece karar verme yükünün insanın üzerin¬den alınmasının hangi amaçlara hizmet etmesinin beklendiği netleşmiştir.
TEKNOLOJİK
ULAŞIMDAN BEKLENTİLER
1) Trafik
kazalarının azaltılması, yolların, sürücülerin ve yayaların güvenlik ve emniyetinin
arttırılması,
2) Ulaşım
sisteminin performansının iyileştirilmesi ve trafik sıkışıklığının
azaltılması,
3) Trafiğin
izlenmesi, yönlendirilmesi ve gerçek zamanlı yönetiminin sağlanması,
4) Ulaşım
sürelerinin optimizasyonu ve ulaşım maliyetlerinin azaltılarak ekonomiye
katkıda bulunulması,
6) Hizmet kalitesinin ve verimliliğin arttırılması,
7) Kişisel mobilite ve rahatlığın arttırılması,
8) Çevreye verilen zararın asgariye indirilmesi ve enerji tasarrufunun
sağlanması.
KULLANILAN TEKNİLEJİLER
1) Uydularla Konum Belirleme Sistemleri
(Global Navigation
Satellite Systems-GNSS)
GNSS teknolojisi; elinde veya aracında
GNSS alıcısı olan bir kullanıcının; herhangi bir yer ve zamanda, her türlü
hava koşulunda,
ortak bir koordinat sisteminde (örneğin WGS84), yüksek doğrulukta, ekonomik ve gerçek zamanlı olarak 3
boyutta konum, hız ve zaman belirlemesine olanak veren bir radyo navigasyon
sistemidir.
GNSS
aynı zamanda; kat edilen mesafe ve güzergah belirleme, anlık trafik
bilgilerinin paylaşımını mümkün kılan, birçok araç içi navigasyon, konum
tabanlı servisler (LBS) ve rota yönlendirme sistemleri arkasındaki temel
teknolojidir.
2) Kablosuz Ağlar
Araçlar ile yol kenarı arasında hızlı bir iletişim
ortamı sunar. Birkaç yüz metre aralığında çalışmaktadır.
3) Mobil İletişim Araçları
AUS uygulamalarında 3G
ve 4G mobil telefon şebekeleri kullanılabilir. 3G veya 4G kablosuz iletişim
ortamları özellikle kentsel bölgelerde ve uzun yollardaki erişilebilirlik
açısından önemlidir.
4) Kızıl Ötesi İletişim (Infrared)
Özellikle kamyon ve
uzun yol taşımacılığında yol bilgilerinin gerçek zamanlı paylaşımında
kullanılmaktadır. Hedef tespiti, gözlemleme, gece görüşü, güdüm ve takip sistemleri
gibi askeri kullanım alanlarının yanında, ısıl verimlilik analizi, uzaktan
sıcaklık ölçme, kısa mesafeli kablosuz iletişim ve hava tahmini gibi alanlarda
da kullanılmaktadır
5) Kapalı Devre Televizyon (CCTV-Closed
Circuit Television)
İzlenen alanın ve
izleyicilerin sınırlı olduğu sistemdir. Bir CCTV sistemi kameralar, lensler,
kaydediciler ve monitörlerden oluşur. CCTV sisteminin en büyük özelliği
görüntülerin eş zamanlı kaydedilmesidir.
6) Yakın Mesafe İletişim Teknolojileri
6.1.Radyo Frekans Tanımlama Teknolojisi (RFID-Radio Frequency
Identification):
Radyo frekansı kullanarak
nesneleri tekil ve otomatik olarak tanıma yöntemidir. RFID, temel olarak bir
etiket ve okuyucudan meydana gelir.
7) Algılama Teknolojileri
Sürücülere güvenli seyir
için destek veren sensörler ile yol ve hava durumu sensörlerini kapsayan
sistemlerdir.
7.1. Araç Sensörleri:
7.2. Yol Sensörleri:
7.3. Hava Durumu Sensörleri:
7.4. Çevre Algılama Sistemleri:
YÜK
VE FİLO YÖNETİM SİSTEMLERİ
Filo Yönetim Sistemi,
bir filonun yük optimizasyonu ve planlamasından başlayan bir kalite programı
ile yükün müşteriye teslimine kadar izlenmesi, yönetilmesi ve diğer tüm
yardımcı süreçlerin sırasını, birbirleri ile ilişkisini, ölçümlerini ve tüm süreçlerin
iyileştirilmesini amaçlayan bir yönetim sistemidir.
SÜRÜCÜ DESTEK VE GÜVENLİK SİSTEMLERİ
İleri sürücü destek
sistemleri, gaz ve fren kontrol sistemlerinden de ibaret değildir. Park
sensörleri ve çeşitli çarpma uyarı sistemleri, seyir halinde çarpışma önleyici
sistemler, şerit ihlali uyarı sistemleri, kör nokta izleme sistemleri, ileri
far sistemleri, gece görüşü yardımı gibi çeşitli uygulamalar
KAZA VE ACİL DURUM YÖNETİM
SİSTEMLERİ
Trafik
kazaları başta olmak üzere yollarda gerçekleşen her türlü acil müdahale
gerektiren olayın tespiti, ilgililerin bilgilendirilmesi, olaya müdahale ve
olayın bıraktığı tahribatın yönetimi, bu başlık altında incelenebilecek
uygulamalardır. Gerek can kaybının engellenmesi gerekse maddi zararın
asgariye indirilmesi, bu sürecin etkin yönetimine bağlıdır.
SONUÇ ;
Dünya ülkelerinin
sosyal ve ekonomik olarak birbirine bağlanması artan nüfus ile birlikte
kalabalıklaşan şehirler ulaşımda teknolojik yenilikleri zorunlu hale
getirmiştir.
Günümüzde bireysel
araç kullanımı , toplu taşıma , şehirler ile uluslararası taşımacılık ulaşım
teknolojilerinin gelişmesiyle daha güvenli
ve daha hızlı hale gelmiştir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder