18 Mayıs 2016 Çarşamba

4.5 G TEKNOLOJİSİ

4.5 G TEKNOLOJİSİ


4.5G nedir?
4G, mobil operatörler tarafından kurulan dördüncü nesil kablosuz veri iletişim ağları için verilen bütün protokol ve teknolojilerin genel adı. Ancak ülkemizde 4G’nin daha gelişmiş teknolojilerinin kullanımına, eskimiş bir teknolojinin değil, 5G’ye hazırlık aşamasında olan bir teknolojinin kullanıldığını belirtmek amacıyla 4G yerine 4.5G kavramı kullanılıyor. İhale şartnamesi de buna göre düzenlendi.
Mobil cihazların internet erişimi için daha büyük bant genişlikleri ve yüksek hızlar sunan 4.5G ile birlikte mesajlaşma, görüntülü görüşme, mobil TV gibi hizmetler daha hızlı ve yüksek performansla gerçekleştirilecek.
Türkiye 2009 yılında 3G teknolojisine geçiş yaparak mobil internet bağlantı hızlarında önemli bir sıçrama gerçekleştirmişti. 4.5G ile birlikte daha yüksek hız ve kararlılık elde edilmiş olacak.
2G ve 3G teknolojilerini takip eden 4G ile birlikte günümüzün son model akıllı telefonlarının sahip oldukları 4G seviyelerinde yüksek hızlı mobil internet bağlantısı imkanlarından da yararlanmaya başlayacağız. Hareket hâlindeyken gezindiğiniz web sayfaları çok hızlı açılacak, internetten izlediğiniz videolar daha hızlı yüklenecek, kaliteleri artacak. Bir filmi veya uygulama güncellemesini 4.5G şebekeleri üzerinde daha önce olduğundan çok daha kısa sürede indirebileceksiniz.

4.5G ile hızlar ne seviyede olacak?

Henüz 4.5G servisleri başlamadığı için her bir mobil operatörün sunacağı hızlar hakkında kesin bir bilgi vermek zor. Ancak mobil operatörlerin testlerini dünya çapında 1-2 yıl önce yeni yeni çıkan ve şimdi en popüler versiyonu hâline dönüşen, LTE Advanced üzerinde yoğunlaştırdığını belirtmek gerekiyor. Bu da teoride 300 Mbps’ye varan indirme hızlarına erişilebileceği anlamına geliyor.
Mobil operatörler hız konusunda giderek daha da iddialı hâle geliyor. Turkcell gerçekleştirdiği testlerde 450 Mbps seviyesine ulaşmayı başardı. Samsung Galaxy S7 edge, HTC One M9, LG G5 gibi Kategori 9 LTE destekli cihazlarda bu yüksek hızlara çıkma potansiyeli mümkün olacak.
Şu anda 3G şebekeleri üzerinden, fazla yoğunluk yoksa, telefon ve şebeke destekliyorsa 20-25 Mbps’lik veri indirme hızları elde etmek mümkün oluyor. Yeni mobil bağlantı nesli ile birlikte bu seviyenin üstüne kolaylıkla çıkılabilecek, pratikte 3G bağlantılarıyla erişilenin 10 katı kadar yükseğine çıkmak mümkün olacak. Bu da bir kullanıcının 250 Mbps seviyesinde indirme hızlarına çıkabileceği anlamına geliyor.

4.5G’ye neden ihtiyaç duyacaksınız?

4.5G’nin 3G’ye göre çeşitli avantajları bulunuyor. 3G bağlantınızla web sitelerini gezerken bir sorun yaşamıyor olabilirsiniz, web sayfaları yeteri kadar hızlı şekilde açılıyor olabilir. Ancak 4G ile birlikte bunun daha da hızlanacağını, bir nefes alış-veriş süresinde sayfaların açılacağını bilmek 4.5G’yi istemekte biraz daha etkili olurdu.
Çok daha hızlı mobil internet bağlantısı üzerinden video görüşmeleri daha iyi bir kalitede gerçekleştirilecek. Eğer şu anda Skype veya FaceTime gibi servislerle 3G bağlantısı üzerinden görüşme yapıyorsanız, görüntünün ara sıra kötüleştiğini, pikselleşmelerin arttığını görebilirsiniz. Artan hız sayesinde videolar daha keskin olacak, böylelikle görüntülü görüşmelerin kalitesi artacak.
Bu arada VoLTE gibi LTE tabanlı teknolojiler sayesinde sesli görüşmelerin kalitesi de artacak. İki kişi arasındaki çağrılar daha kısa sürede gerçekleştirilecek, öyle ki sadece 1 saniyede karşı tarafla bağlantı kurmanız bile mümkün olabilecek.
Kullanıcılar internetten radyo veya müzik dinleyenler de kesintisiz hizmet alacak, yüksek kalitede müzik dinleme imkanı elde edecekler. İnternetten satın alınan şarkılar sadece birkaç saniye içinde indirilecek ve dinlemeye hazır hâle gelecek. Bu arada mobil uygulamalar da daha kısa sürede yüklenecek ve saniyeler içinde istediğiniz uygulamayı kullanmaya başlayabileceksiniz.
4.5G’nin mobil operatörlerin kapasite planlamasını da rahatlatması bekleniyor. Şu anda yoğun yerlerde 3G bağlantısında bağlantı sorunları yaşanabiliyor. Siz mobil cihazınızda 3G sinyal seviyesinin tam olduğunu görseniz de, bağlantı hızınız düşük kalabiliyor. Artacak bant genişliği ve sunulacak daha fazla frekans kapasitesi sayesinde bu gibi sorunların da azalması bekleniyor.
Bu arada yüksek hız daha fazla veri indirme ve kotayı daha hızlı şekilde aşma anlamına geliyor. Mobil operatörlerin 4G servislerini sunmaya başladıklarında kota sınırlamaları bakımından şimdiye göre daha cömert davranmalarını bekliyoruz. Şu anda 3G bağlantı paketlerine baktığımızda 1 GB, 2 GB, 4 GB, 8 GB, 10 GB gibi kotaların olduğunu görüyoruz.
4.5G ile birlikte daha yüksek kotalı paketler de görmeye başlıyoruz. Örneğin Turkcell, abonelerine aylık 50 GB veri indirme limiti olan paketler sunuyor. Ayrıca Turkcell, Türk Telekom ve Vodafone’un abonelerine 4.5G’yi denemeleri için sunduğu çeşitli fırsatlar da bulunuyor.

4.5G ile internette sörf hızlanacak

4.5G bağlantısıyla web’de gezinmek 3G bağlantısındakine göre en az dört kat daha hızlı olacak. Böylelikle aklınıza takılan bir şeyi Google’dan hızlı şekilde öğrenebileceksiniz veya ödemeyi unuttuğunuz bir faturayı hızlı şekilde ödeyebileceksiniz. Bu gibi işlerde 4.5G hayatınızı kolaylaştıracak. Ayrıca Shazam gibi uygulamalar da daha hızlı işleyecek, etrafta duyduğunuz bir şarkının kime ait olduğunu hemen öğrenebileceksiniz.
Facebook, Twitter gibi servisler üzerinde durum güncellemesi yapmak, tweet atmak, fotoğraf veya video yüklemek çok daha kısa sürede gerçekleştirilecek. Çektiğiniz fotoğrafı veya videoyu saniyeler içinde sosyal ağlarda paylaşabileceksiniz. Ayrıca daha hızlı internet bağlantısı sayesinde harita uygulamalarını kullanırken haritaları daha kısa sürede yükleyebilecek, gideceğiniz yer için yol tarifini daha hızlı alacaksınız.
Video indirme ve internetten film ve TV izleme gibi işlevler de daha verimli şekilde gerçekleştirilecek. Futbol karşılaşmalarını akıllı telefon veya tabletinizden daha yüksek kaliteyle, nadiren pikselleşmeyle ya da hiç pikselleşme olmadan, kesinti endişesi olmaksızın izleyebileceksiniz.

4.5G’den nasıl yararlanırım?

4.5G’nin sunduğu hızlardan yararlanmak için en az 4G destekli bir akıllı telefon veya tablete ihtiyacınız var. Şu anda piyasaya yeni giren birçok akıllı telefon ve tablette 4G LTE desteği bulunuyor. iPhone 6, iPhone 6 Plus, Samsung Galaxy S6, Samsung Galaxy Note 5, HTC One M9 gibi 2015’in amiral gemisi akıllı telefonlarının yanı sıra iPad Air 2, Sony Xperia Z4 Tablet gibi tabletler de 4G desteğine sahip. Bir akıllı telefon satın almadan önce 4G desteğinin bulunup bulunmadığına bakmanız yerinde olacaktır.
Bu arada servisler sunulmaya başlandığında mobil operatörlerin 4G destekli USB aygıtları ve modemler sunduğunu da göreceğiz.

En son teklonoji ekran kartları 9/D 1807 Görkem Kocamaz




                               EN SON TEKLONOJİ EKRAN KARTLARI




https://i2.wp.com/resim.sanalkurs.net/uploads/1_600.jpg

      Yeni nesil ekran kartlarında gpu ve bellekleri çektiği güçler arttığı için soğutulmaya ihtiyaç duyulmaktadır. Özellikle büyük güç gereksinimi bulunan kartların güç bağlantılar ayrı bir port ile yapılıp soğutma modülleri oldukça büyük yüzeyli ve petekli şekildedir.


    Yukarıdaki soğutucu yüzeyi çıkarılmış kart resmi Nvidia 8800GTS kartına ait olup ortadaki çekirdek G80 mimarisine sahiptir. Bu kartın soğutuculu resmi aşağıda gözükmektedir.



Ekran Kartı Nasıl Çalışır?
   Temel olarak çalışma mantığı pci express veya agp slotundan aldığı bilgileri uygun şekilde işleyerek görüntü haline dönüştürmektedir. Görüntüler işlenirken gölgelendirme, 3d efektleri gibi işlemlerden sonra video memory – video bellek entegrelerine kayıt edilerek birleştirme işlemleri gerçekleştirilir ve bu işlemlerden sonra elde edilen görüntüler çıkış portlarına gönderilir. Yani film izlerken veya oyun oynarken hareketli olan görüntüler aslında kare kare işlenerek birleştirilip oluşturulmaktadır. Eklenecek olan efektler gpu üzerindeki, (pixel, texture, shader, raster operations pipeline – rop, vertex vs..) gibi ünitelerde işlenip video bellek yani ekran kartı üzerindeki belleklere iletilmektedir.




Ekran Kartının Üniteleri
  Ekran kartı üzerindeki üniteler ve yapıları hakkında temel bilgileri verecek olursak;

GPU – (Graphics processing unit):
  Bilgisayar işlemcisine benzer bir yapısı vardır. Üzerinde matematiksel işlemleri gerçekleştirmek için bir ALU ve bunu dışında grafik işlemeye yönelik özel bölümler bulunmaktadır. GPU yu CPU dan ayıran en temel özellik ise grafik işlemeye yönelik güçlendirilmiş bir işlemci olmasıdır. Grafik konusunda çok güçlü bir etkiye sahip olup bilgisayar işlemcisinden genel itibariyle çok daha fazla transistör sayısına sahiptir (yeni ve üst modellerde). Günümüzde ekran kartları için gpu üreten iki büyük firma bulunmaktadır. Nvidia ve Ati aralarındaki sürekli rekabetten dolayı her geçen gün gpu mimarilerini güçlendirmekte ve kapasitelerini arttırmaktadır. Nvidia ve atinin geçmişten günümüze mimarilerine bakacak olursak;
» Nvidia: NVIDIA NV4, NV5, NV10, NV11, NV15, NV17, NV18, NV20, NV25, NV28, NV30, NV31, NV34, NV35, NV36, NV38, NV40 (175 milyon transistör – 130nm üretim teknolojisi), NV41, NV44, NV44A, NV48, G70, G71, G72, G73, G80, G84, G86, G92 ve G92s mimarili gpu çekirdekleri.
» ATI: ATI R200, RV250, RV280, R300, RV350, R350, RV360, R360, RV370, RV380, R420, RV410, R423, R430, R480, RV515, R520, RV530, RV560, RV570, R580, R580+, R600, RV610, RV620 LE, RV620 PRO, RV630, RV635 PRO, RV670, RV670 XT ve RV670 PRO mimarili gpu çekirdekleri.
Aşağıdaki resimde örnek nvidia g92 ve ati r600 çekirdekleri gözükmektedir.
https://i1.wp.com/resim.sanalkurs.net/uploads/3_432.jpg

   Firmaları son çıkardığı gpu çekirdeklerini inceleyecek olursak;

G80: 681 milyon transistör, 90nm üretim teknolojisi, 108W güç gereksinimi
G92: 754 milyon transistör, 65nm üretim teknolojisi, 146W güç gereksinimi
RV620 Pro: 180 milyon transistör, 55nm üretim teknolojisi, 40 adet SPU (Stream Processing Units)
R580: 384 milyon transistör, 90nm üretim teknolojisi
R600: 720 milyon transistör, 80nm üretim teknolojisi

Mobile PCI Express Module – MXM: Yeni nesil ekran kartlarının artık bir çoğu pci express x16 port teknolojisine göre üretilmektedir. 4000/8000MB/saniye veri transferine olanak sağlayan bu iletişim teknolojisi ile kartların daha uyumlu çalışması ise chip üreticileri kart üstüne donanımsal pci express uyumlandırıcı entegrelerini koymaktadırlar. Bu yöntemle iletişim protokolü için daha uyumlu ve daha hızlı kartlar üretilebilmektedir. Ekran kartları için kullanılan anakart portlarının tarihi gelişimine kısaca bakacak olursak;
– ISA XT- 8MB/Saniye, ISA AT 16MB/saniye, MCA, EISA, VESA, PCI, AGP 1x 264MB/Saniye, AGP 2x, AGP 4x, AGP 8x 2000MB/Saniye, PCIe x1, PCIe x4, PCIe x8, PCIe x16 4000/8000MB/saniye şekline veri transfer hızlarına sahiplerdir. Aşağıdaki resimde Nvidia MXM entegre modülü gözükmektedir.

Video Memory – Bellek: Yazının başlangıcında da açıkladığımız gibi ekran kartı işlemcileri, grafik işlemlerini çok daha hızlı yapmak ve kablo sorunundan kurtulmak için gerekli olan ram bellekleri kart üstüne işlemcinin çevresine takmaktadırlar. Mesafe yakınlığı ve yer avantajlarından dolayı fiziksel olarak ta bu işlem çok büyük avantaj sağlamaktadır. Ayrıca gpu ile bellekler arasındaki binlerce bağlantı bu kısa mesafede gerçekleştiği için hız konusunda da inanılmaz avantajlar oluşmaktadır. Aşağıdaki resimde gpu ve çevresinde video bellekler gözükmektedir.

Video bellek modüller çeşitli chip üreticileri tarafından üretilmektedir. Bunlardan en bilinenler; Samsung, Kingston, Hynix. Üretim teknolojilerini inceleyecek olursak;
https://i0.wp.com/resim.sanalkurs.net/uploads/5_296.jpg» DDR: 166 – 950MHZ saat hızı, 1.2 – 30.4Gb/saniye veri transfer hızı
» DDR2: 533 – 1000MHZ saat hızı, 18.5 – 16Gb/saniye veri transfer hızı
» GDDR3: 700 – 1800MHZ saat hızı, 5.6 – 54.4Gb/saniye veri transfer hızı
» GDDR4: 1600 – 2400MHZ saat hızı, 64 – 156.6Gb/saniye veri transfer hızı







Yeni kartlarda kullanılan GDDR4 ram video bellek çeşitleri ile gpu lar çok hızlı bir şekilde kareleri kaydetme ve birleştirme yeteneklerine sahip hale gelmektedirler.

Video Bios: Anakart bios yapısına sahip bir biosta ekran kartı üzerinde bulunmaktadır. Ekran kartı biosu ile bilgisayar çalıştırıldıktan sonra ekran kartı başlarken üzerinde uygulanması gereken ayarlar (frekans, gerilim) buradan okunarak düzenlenir. Ekran kartı bios ayarları ile kartın performansı arttırılabilir yani anakartta işlemci üzerinde yapılan overclock çalışması burada ekran kartı işlemcisi – gpu üzerinde yapılabilmektedir.

RAMDAC: Ekran kartı üzerinde dijital sinyalleri analog sinyallere çeviren bir digital – analog çevirici bulunmaktadır. RAMDAC (Random Access Memory Digital-to-Analog) adı verilen bu sistem ile CRT monitörler için gerekli olan ve bu monitörlerde değişiklik gösteren yenileme süreleri için ayarlama özelliği sağlamaktadır.

Giriş Çıkış Üniteleri: Ekran kartının verileri işledikten sonra görüntü birimi olan monitörlere gerekli bilgiyi göndermesi için kullanılan çıkış birimleri (DVI, VGA, SVGA) portları bulunmaktadır. Bunların dışında bilgisayarı normal televizyona bağlamak için kullanılan S-Video (tv out) çıkışıda bulunmaktadır.
Bu özelliklerin dışında ekran kartları üzerinde birçok ufak modül daha bulunmaktadır. Örnek olarak nvidia G92s mimarisine sahip çekirdeği bulunan 9800GX2 128 adet stream processors – hareket işlemcisi bulunmaktadır. Ayrıca yeni nesil kartlarda çoklu birleştirme desteği ile aynı markanın 2 kartını uygun şekilde birleştirerek çok daha fazla performans sağlanmış olur bu teknolojiyi inceleyecek olursak;

NVIDIA SLI: SLI (Scalable Link Interface) teknolojisi nvidia kartları için geliştirilen iki kartı aynı anakart üzerine bağlayarak grafik işleme performansını çok büyük ölçüde arttırmaya yarayan bir yapıdır. İki ayrı fiziksel nvidia ekran kartı üst bağlantı ile bağlandıktan sonra yazılım ile gerekli ayarlamalar yapılarak tek bir ekran kartı gibi çalışma şekli göstermesine rağmen iki adet ekran kartının performansına yakın bir güç sunmaktadır.

Aşağıdaki resimde nvidia sli bağlantı şekli çizilerek gösterilmiştir.

ATI CROSSFİRE:

Crossfire iki adet farklı crossfire destekli ATI Radeon ekrankartını crossfire destekli bir anakartta köprü yardımıyla bir birine bağlanması demektir. Burada dikkat edilmesi gereken;
1. Crossfire destekli bir anakart sahibi olmamız (anakartta çift PCIx giriş olması lazım tabiki*).
2. Kartlar farklı model olabilir ancak ikisininde crossfire desteğinin bulumasıdır.
3. Yeterli verimi almak için yeterli bir powersuply (güç kaynağı) a sahip olmamız.
Nvidia, ATI den farklı olarak SLI ı piyasada ancak SLI yapabilmek için aynı model ekrankartından iki adete sahip olmanız gerekmekte. ATI de ise daha öncede belirttiğimiz gibi crossfire yapmak için cross fire destekli iki adet farklı model ekran kartı işimizi görecektir.
Örnek vermek gerekirse bir adet ATI ekran kartımız var, zamanla yenilemek istedik (tabi kartımızın crossfire desteği var) yeni ekrankartımızında crossfire desteği var ise eski kartımızla yeni kartımızı birlikte crossfire yapıyoruz.


EN YENİ EKRAN KARTI


Cep herkülü olarak bilinen, Gigabyte GeForce GTX 960 WF2X yeni ekran kartları arasındadır.Bu karı 2 tane dev bir fana sahip olması ile birlikte, sizlere mükemmel bir performans sunacak gibi görünüyor.
Kısaca teknik özelliklerinden bahsetmemiz gerekirse, GTX 960 WF2X sizlere güzel bir görünümün yanı sıra mükemmel bir performans sunması bekleniyor.
Teknik özellikler
  • WindForce çift fan sistemi
  • İki tane dev fan ve 8 mm çapında bakır ısı borusu kullanılmıştır.
  • Bahsedilen ekran kartı 2 GB ve 4 GB olarak sizlere sunulması ile birlikte, GDDR5 bellek içeren versiyonları olması ile birlikte ikisinin de 7 Ghz bellek hızında olacağı bilinmektedir.
Gigabyte P85-Gaming 3 Ana Kart
  • Oyun tutkunları için ise bu ana kart gerçekten mükemmel bir yere sahiptir.
  • Dar bütçeli bireyler için, oyunlarını en iyi şekilde gerçekleştirebilsinler diye, teknolojik gelişimler ile birlikte bu ana kart sunumu yapılacaktır.
  • Teknik özelliklerine bakacak olursak,
  • 4 tane DDR3 bellek yuvası
  • 4 fazlı güç devresi
  • 0x16 genişleme yuvası
  • 4 adet SATA 6.0
  • 2 adet SATA 3.0 port

















EN İYİ 10 EKRAN KARTI

ATI Radeon HD 4890
NVIDIA GeForce GTX 275
NVIDIA GeForce GTX 285
ATI Radeon HD 4870 X2
ATI Radeon HD 5850
NVIDIA GeForce GTX 295
NVIDIA GeForce GTX 470
ATI Radeon HD 5870
NVIDIA GeForce GTX 480
ATI Radeon HD 5970

ULAŞIM ve TEKNOLOJİ


ULAŞIM  ve  TEKNOLOJİ
      
Ulaşım ;  Bir nesnenin veya bir kişinin bulunduğu yerden farklı bir yere aktarılmasıdır. Köyler, şehirler, ülkeler arasında bir yerden bir yere gidiş geliş demektir. Karayolu ulaşımı, denizyolu ulaşımı, havayolu ulaşımı ve demiryolu ulaşımından oluşmaktadır.
     Bugün dünyamız, baş döndürücü gelişmelerin yaşandığı küresel bir köy hâline gelmiş, bilgi ve iletişim teknoloji­leri ise bu konuda lokomotif rolü oynayan ciddi bir aktör konumuna oturmuştur. Hızla gelişen bu sürecin yeni değerler ve ölçütler ortaya koyması da kaçınılmazdır.
  Örneğin günümüzde, bilgi-iletişim teknolojilerinden yararlanan her faaliyet, başına bir “akıllı” sıfatı alarak deyim yerindeyse basamak atlar, değer kazanır olmuş­tur. Özünde ulaşımın önemli bir kategorisi olan iletişim de bu hızlı gelişim sonucunda başlı başına bir hizmet sahası hâline gelmiştir. Zamanla ulaşımın her türüne ve aşamasına iletişimin de ortak olmasıyla, yeni bir ulaşım kategorisi doğmuştur.





       Adına kısaca ‘’Akıllı Ulaşım’’ dediğimiz, “bilişim destekli ulaşım” diye de özetlenebilecek olan bu yeni kategori, ileri teknolojiyi neredeyse herkesin cebinde taşıdığı bu çağda, özellikle kent yaşamında gündelik hayatın vazge­çilmezlerinden biri hâline gelmiştir. Artık alışkanlık hâline geldiğinden çoğumuzun farkına bile varmadığı birçok akıllı ulaşım uygulaması her an çalışmakta ve gerek sürü­cülere gerekse yolculara hizmet vermektedir.
         Ağırlıklı olarak uluslararası alanlarda faaliyet gösteren denizcilik ve havayolu sektörlerinde, birçok akıllı ulaşım sistemi zaten zorunlu olarak kullanılmaktadır. Küresel standartlarını oluşturmuş olan bu sektörlerin yanında, demiryolu ve karayolu sektörlerinin de bilhassa şehir içi hizmetlerinde günbegün gelişen bu teknolojiler kendile­rine sürekli yeni kullanım alanları açmaktadır. Her yeni teknoloji yeni bir standart ihtiyacını beraberinde getirir­ken, standartlaştırma çabaları bazen teknolojinin yayılma hızına yetişememektedir.






AKILLI  ULAŞIM  SİSTEMLERİNİN TARİHSEL GELİŞİMİ

      Akıllı ulaşım sistemleri genel ola­rak, insanın üzerindeki düşünme veya karar verme yükünü hafif­letmeye yönelik ulaşım çözümleri olarak tanımlanabilir. Bu açıdan bakıldığında ilk AUS uygulaması, trafik ışıklarıdır. Trafik ışıkları sayesinde araçların ne zaman, yayaların ne zaman geçeceği ve kavşaklarda hangi yöne giden araçların hangi yöne gidenlere ne kadar süreyle yol vereceği me­seleleri çözümlenmiş; böylelikle hem yayalar hem de sürücüler her seferinde düşünüp karar verme yükünden kurtulmuşlardır.



      Günümüzde ise AUS denildiğinde daha ziyade elektronik ve bilgisayar teknolojilerinin ulaşımı düzenleme ve yönlendirmede kullanımına dayanan sistemler kastedilmektedir.  
         Bugün AUS’nin amaçları arasında insan-araç-altyapı-merkez arasında çok yönlü veri alışverişi, trafiğin güvenliği, yolların kapa-sitelerine uygun olarak kullanımı, mobilitenin arttırılması, enerji verimliliği sağlanarak çevreye verilen zararın azaltılması gibi başlıklar genel kabul görerek standartlaşmış; böylece karar verme yükünün insanın üzerin¬den alınmasının hangi amaçlara hizmet etmesinin beklendiği netleşmiştir.

TEKNOLOJİK ULAŞIMDAN BEKLENTİLER


1)  Trafik kazalarının azaltılması, yolların, sürücülerin ve yayaların güvenlik ve emniyetinin arttırıl­ması,

2)  Ulaşım sisteminin performan­sının iyileştirilmesi ve trafik sıkışıklığının azaltılması,

3) Trafiğin izlenmesi, yönlendiril­mesi ve gerçek zamanlı yöneti­minin sağlanması,

4)  Ulaşım sürelerinin optimizas­yonu ve ulaşım maliyetlerinin azaltılarak ekonomiye katkıda bulunulması,

6)  Hizmet kalitesinin ve verimliliğin arttırılması,

7)  Kişisel mobilite ve rahatlığın arttırılması,

8) Çevreye verilen zararın asgariye indirilmesi ve enerji tasarrufu­nun sağlanması.


KULLANILAN TEKNİLEJİLER

1) Uydularla Konum Belirleme Sistemleri (Global Navigation
Satellite Systems-GNSS)

     GNSS teknolojisi; elinde veya aracında GNSS alıcısı olan bir kullanıcının; herhangi bir yer ve zamanda, her türlü hava koşulunda, ortak bir koordinat sisteminde (ör­neğin WGS84), yüksek doğrulukta, ekonomik ve gerçek zamanlı olarak 3 boyutta konum, hız ve zaman belirlemesine olanak veren bir radyo navigasyon sistemidir.
   
     GNSS aynı zamanda; kat edilen mesafe ve güzergah belirleme, anlık trafik bilgilerinin paylaşımını mümkün kılan, birçok araç içi navigasyon, konum tabanlı servisler (LBS) ve rota yönlendirme sistemleri arka­sındaki temel teknolojidir. 


2) Kablosuz Ağlar

    Araçlar ile yol kenarı arasında hızlı bir iletişim ortamı sunar. Birkaç yüz metre aralığında çalışmaktadır.

3) Mobil İletişim Araçları

     AUS uygulamalarında 3G ve 4G mobil telefon şebekeleri kullanıla­bilir. 3G veya 4G kablosuz iletişim ortamları özellikle kentsel bölgeler­de ve uzun yollardaki erişilebilirlik açısından önemlidir.

4) Kızıl Ötesi İletişim (Infrared)

     Özellikle kamyon ve uzun yol taşı­macılığında yol bilgilerinin gerçek zamanlı paylaşımında kullanılmak­tadır. Hedef tespiti, gözlemleme, gece görüşü, güdüm ve takip sistemleri gibi askeri kullanım alanlarının yanında, ısıl verimlilik analizi, uzaktan sıcaklık ölçme, kısa mesafeli kablosuz iletişim ve hava tahmini gibi alanlarda da kullanıl­maktadır

5) Kapalı Devre Televizyon (CCTV-Closed Circuit Television)

     İzlenen alanın ve izleyicilerin sınırlı olduğu sistemdir. Bir CCTV sistemi kameralar, lensler, kaydediciler ve monitörlerden oluşur. CCTV siste­minin en büyük özelliği görüntülerin eş zamanlı kaydedilmesidir.

6) Yakın Mesafe İletişim Teknolojileri

6.1.Radyo Frekans Tanımlama Teknolojisi (RFID-Radio Frequ­ency Identification):

   Radyo frekansı kullanarak nesneleri tekil ve otomatik olarak tanıma yöntemidir. RFID, temel olarak bir etiket ve okuyucudan meydana gelir.

7) Algılama Teknolojileri
    Sürücülere güvenli seyir için des­tek veren sensörler ile yol ve hava durumu sensörlerini kapsayan sistemlerdir.
7.1. Araç Sensörleri:
7.2. Yol Sensörleri:
7.3. Hava Durumu Sensörleri:
7.4. Çevre Algılama Sistemleri:





YÜK VE FİLO YÖNETİM  SİSTEMLERİ

      Filo Yönetim Sistemi, bir filonun yük optimizasyonu ve planlama­sından başlayan bir kalite progra­mı ile yükün müşteriye teslimine kadar izlenmesi, yönetilmesi ve diğer tüm yardımcı süreçlerin sırasını, birbirleri ile ilişkisini, ölçümlerini ve tüm süreçlerin iyileştirilmesini amaçlayan bir yönetim sistemidir.

SÜRÜCÜ DESTEK VE GÜVENLİK SİSTEMLERİ
   
      İleri sürücü destek sistemleri, gaz ve fren kontrol sistemlerinden de ibaret değildir. Park sensörleri ve çeşitli çarpma uyarı sistemleri, seyir halinde çarpışma önleyici sistemler, şerit ihlali uyarı sistem­leri, kör nokta izleme sistemleri, ileri far sistemleri, gece görüşü yardımı gibi çeşitli uygulamalar

KAZA VE ACİL DURUM  YÖNETİM SİSTEMLERİ

       Trafik kazaları başta olmak üzere yollarda gerçekleşen her türlü acil müdahale gerektiren olayın tespiti, ilgililerin bilgilendirilmesi, olaya müdahale ve olayın bırak­tığı tahribatın yönetimi, bu başlık altında incelenebilecek uygulama­lardır. Gerek can kaybının engel­lenmesi gerekse maddi zararın asgariye indirilmesi, bu sürecin etkin yönetimine bağlıdır.

SONUÇ ;

   Dünya ülkelerinin sosyal ve ekonomik olarak birbirine bağlanması artan nüfus ile birlikte kalabalıklaşan şehirler ulaşımda teknolojik yenilikleri zorunlu hale getirmiştir.
 
   Günümüzde bireysel araç kullanımı , toplu taşıma , şehirler ile uluslararası taşımacılık ulaşım teknolojilerinin gelişmesiyle daha güvenli  ve daha hızlı hale gelmiştir.